Etusivu
Kirjoituskilpailu 2015
- Arvostelulautakunta
- Kilpailuohjeet
- Palkinnot
- Tehtävät
Kilpailun tulokset 2014
Kirjoituspankki
Linkit
Mikko Pohtola
Vuoden Journalistipalkinto
 
 
 
 
 
 

 

Tikapuut taivaaseen

 

PMMP:n Paula Vesala ja Mira Luoti ovat kuvailleet hnt seuraavasti: Henkilkohtaisesti oot Kristus itsellesi / muut saavat armahdustasi odottaa / ja sin henkilkohtaisesti ainoa sanelija / proolissa niin monen muun elmn. Pari ensimmist sett viittaavat hnen arvostettuun asemaansa suomalaisten silmiss, pari viimeist taas hnen tekstiens samaistuttavuuteen, niiss on meille jotain niin tuttua.

 

Leevi and the Leavingsin keulakuva Gsta Sundqvist on ers historiamme tunnetuimmista ja arvostetuimmista musiikintekijist, vaikka hn itse piti musisointia lhinn harrastuksenaan. Sundqvistiin yhdistetn useita mielenkiintoisia seikkoja, kuten julkisuuden voimakas vlttely, tabujen ksitteleminen roisien sanoitusten kautta ja intohimoinen suhtautuminen jalkapalloon. Itse olen valitettavasti joutunut tutustumaan hnen henkilkuvaansa lhinn dokumenttien ja tekstien kautta, sill Sundqvist menehtyi ylltten 46-vuotiaana elokuussa 2003, jolloin min kuuntelin vasta lasten nikirjoja eik minulla ollut minknlaista tietoutta tllaisesta taiteilijasta. Vaikka monet minua vanhemmat ihmiset muistavat Sundqvistin kuin eilispivn, minulle hn on myyttinen hahmo, jonka tapaaminen olisi unelmieni tyttymys.

 

Ensimminen innostukseni Leevi and the Leavingsin musiikkia kohtaan alkoi muistaakseni ala-asteen loppupuolella. Radiosta hippokampukseni perukoille tallentuneet hitit tulivat kerralla tutuiksi ostettuamme isni kanssa erll mkkimatkalla huoltoasemalta Keskiviikko 40 ensimmist hitti -albumin. Pienelle pojalle rajut, kiellettyj aiheita ksittelevt kappaleet olivat mullistava kokemus. Myhemmin olen ymmrtnyt, etteivt niiden sanoitukset ole ainoastaan murrosin myllerryksiss poukkoilevan miehenalun mielest houkuttavia, vaan mys ihan aikuistenkin ihmisten, sill harvemmin kukaan Suomessa on uskaltanut puhua tai tss tapauksessa laulaa moisista teemoista. Ksittelyyn psivt muun muassa transvestiitit, miestenlehdiss poseeranneet naiset, uupuneet konttorirotat ja lihallisia himojaan ktkevt keski-ikiset renttumiehet. Talonmiehen aikoinaan toimineelta Sundqvistilta haluaisin kysy, ovatko kappaleissa esiintyvt hahmot ja tarinat tysin hnen mielikuvituksensa tuotetta vai onko niill tosielmn esikuvia. Toisinaan pllimmist, selkelt tuntuvaa ensimmist kerrosta hieman rapsutettuaan teksteist paljastuu toinen, kryptisempi taso. Minua kiinnostavat eritoten juuri sanoitukset, vaikka hn mys svelsi ja sovitti yhtyeens kaikki kappaleet. Musiikin teoriasta tai soittamisesta en tied mitn, mutta Sundqvistin ylivertainen lahjakkuus ksitell raskaita, melankolisia ja perisuomalaisia teemoja kiehtoo minua. Miten suomenruotsalaisesta taustasta tuleva, Westendiss kasvanut henkil on innostunut luomaan kouriintuntuvia kuvaelmia yhteiskunnan nurjalta puolelta?

 

Nykyn 58-vuotias Gsta Sundqvist olisi luultavimmin edelleen aktiivinen kulttuuritoimija oman tien kulkijoita kaipaavassa yhteiskunnassamme. Julkinen kritiikki hnen puoleltaan saattaisi kuitenkin jd vhiseksi, sill viimeisin elinvuosinaan Sundqvist pysytteli julkisuudesta erittin hanakasti kaukana eik antanut haastatteluja. Olisi erittin kiintoisaa kysy hnen suhtautumisestaan hnen kuolemansa jlkeen kehittyneeseen sosiaalisen mediaan, jonka palveluissa ihmiset jakavat elmns koko maailmalle. Suhtautuisiko hn asiaan niin kuin keihslegenda Seppo Rty, joka on ilmaissut  vheksymisens netti tai ntti kohtaan, vai yrittisik hn monien saman ikpolven henkiliden tapaan pysy mukana kehityksess? Arvelen, ett hn saattaisi perehty nihin ilmiihin, mutta jttytyisi niiden ulkopuolelle. Leevi and the Leavingsin Onnelliset-kappaleen sanoituksista voi aistia ktketty ivaa elektroniikan voittokulkua kohtaan: l ole onneton / meill melkein kaikki laitteet on / jotka kehitys on tuonut tullessaan / vaikka kaikki eivt niist piittaa.

 

Sundqvistin omistautuminen jalkapallolle viimeistelee mielikuvan hnest lhes tydellisen ihmisen minulle, tuon kuningaslajin suurelle ystvlle. Hnell oli kotonaan valtava kokoelma jalkapallotallenteita, joista hn tutki erilaisia taktiikoita ja pelin toteuttamisen keinoja. Sittemmin FC Norssin kanssa Atlantis FC:ksi yhdistynyt Johanneksen Dynamo oli Sundqvistin perustama seura, jota hn mys valmensi. Vuonna 1995 tapahtuneen fuusion jlkeen Sundqvist vetytyi pian toiminnasta huolimatta siit, ett keksi uuden joukkueen nimen. Nykyn Atlantis pelaa kolmanneksi korkeimmalla tasolla ja on kokenut lyhyen historiansa aikana paljon. Sundqvistin kommentteja joukkueen nykytilanteesta olisi mielenkiintoista kuulla. Muutamia vuosia sitten joukkuetta kritisoitiin ulkomaalaisten pelaajien suuresta mrst ja oman juniorityn laiminlynnist. Seura on kokenut mys talousongelmia, mutta suuren osan omista tuloistaan aikanaan Dynamoon panostanut Sundqvist olisi varmasti mielissn seuratessaan joukkueen toimintaa kentn laidalta. Jalkapallossa, kuten muussakin elmss, haikaillaan sellaisten vrikkiden persoonien pern, jotka sek osaavat ett uskaltavat nousta esiin massasta. Suomalainen jalkapallo on pitkn jnyt jkiekon varjoon, mutta viime vuosina mediassa huomiota ovat herttneet muun muassa Moshtagh Yaghoubin ja Petteri Forsellin kaltaiset suorapuhuiset tekijt. On sanomattakin selv, ett Gsta Sundqvistin pohjaton omistautuminen ja innokkuus vihren veran shakkiin olisivat ollut omiaan lismn kansan kiinnostusta kotimaista jalkapalloa kohtaan.

 

Haluaisin kysy Sundqvistilta, miksi hn vastusti esill olemista niin paljon. Oliko syyn yksityisyyden suojelu, vilpitn ujous, silkka inho julkisuutta kohtaan, vai kokiko hn kenties olevansa rahvaan ylpuolella? Nykyn suosittuun Vain elm -formaattiin hnt olisi absurdia kuvitella. Vaikka hn ei ollut esill mediassa, piti hn silti liikkumisesta ihmisten parissa. Tllinkin hn hertti huomiota. Tyypillisesti hnen plln olivat verryttelyvaatteet ja naamaa koristi tuuhea parta. Sundqvist totesi pukeutumisellaan ottavansa kantaa kulutusvetoiseen ja ulkonkkeskeiseen yhteiskuntaamme. Toki verkkarit olivat hnell mys ilmaisia, sill ne olivat Dynamon sponsoreilta. Poikkeava tyyli saattoi mys olla kuittaus elmn ja itsens liian vakavasti ottaville ihmisille, joita Sundqvist toisinaan arvosteli.

 

Perimminen syy oli kuitenkin kulutusvastaisuus. Muotivillitysten ja merkkivaatteiden lisksi huutia sai muun muassa autoilu, jota Sundqvist avoimesti vastusti. Ennen kaikkea ekologinen ajatusmaailma ilmeni hnen sanoituksistaan. Sittemmin itselleni tutuimmaksi Leevi and the Leavingsin albumiksi muodostunut Rakkauden planeetta ksittelee muun muassa ihmisten julmuutta ja luonnon tuhoamista. Erityisesti kappale Luonnollinen valinta antoi minulle lhtlaukauksen matkalleni kohti ympristystvllisemp elmntyyli. Sittemmin reissua ovat vauhdittaneet tietokirjat ja dokumentit, mutta kipinn sain Sundqvistilta. Keskustelu hnen kanssaan esimerkiksi kasvissynnist, jonka aloitin menneen syksyn, olisi varmasti antoisaa. Aluksi vaikealta tuntunut ratkaisu muuttui pian luontevaksi, ja olenkin todennut kaiken olevan kiinni vain valinnasta ihmiskunnan ja koko maapallon tulevaisuuden turvaamisen sek oman mukavuudenhalun vlill. Mainitun kappaleen taustalaulussa toistuu toteamus its an ordinary planet but the people dont know / got the money for the ticket but we dont wanna go pystyisimme pelastamaan Maan, mutta emme viitsi niin tehd.

 

Silloin tllin minun tulee kuunneltua radiosta Sundqvistin isnnimi vanhoja ohjelmia, joista Yle lhett vielkin uusintana viikonloppuisin Koe-elinpuistoa. Verrattuna nykypivn radio-ohjelmien tekoon, jossa psisltn on naiivien kysymysten esittminen soittajien toivossa sek klikkiuutisille neen naureskelu, ovat nuo vanhat muun muassa Radiomafia-kanavalla lhetetyt jaksot silkkaa kultaa. Luulen, ett ujona tunnettu Sundqvist on nauttinut tystn, sill hn on voinut viihdytt kuulijakuntaansa megahertsien takaa, joutumatta oikeasti kosketuksiin tuntemattomien kanssa. Ohjelmissa ilmenevt Sundqvistin rajaton mielikuvitus ja kiinnostus erilaisten ihmiskohtaloiden tutkiskeluun. Keksityist hahmoista Kai Jrvisen esittm rivo raitiovaununkuljettaja Aarne Tenkanen on jatkanut elmns julkisuudessa mys Sundqvistin kuoleman jlkeen tarjoten silloin tllin hivhdyksi tuon kyntaiturin huumorista.

 

Epsuomalainen tabujen ksittely ja omalaatuinen tyyli ovat luoneet Gsta Sundqvistin ja kansan vlille utuisen verhon, jonka takaa paljastuu arvostettu taiteilija, jota voisi verrata renessanssin aikana suosiossa olleisiin uomo universaleihin, monen alan taitajiin. Voi olla, ett juuri valtava tymr ajoi Sundqvistin loppuun. Hn kuitenkin jtti mennessn suomalaisille suunnattoman perinnn ja sit ihailevat viel vuosikymmenienkin pst sukupolvet, jotka eivt ole edes elneet hnen kanssaan samaan aikaan. Monien muiden taiteilijoiden tavoin Sundqvistinkin salaperisen maineen viimeistelee aikainen kuolema. Minulle tm seikka tekee hnest lhes kuvitteellisen hahmon, sill minulla ei ole minknlaisia muistikuvia hnen elinvuosistaan. Vaikka Sundqvist pysyttelikin poissa parrasvaloista, seurasi hn yhtyettn ja itsen koskevaa puhetta mediassa. Tten hn on osannut vuonna 1989 lausuakin pelottavan todenmukaisen kommentin: M oon vhn sellainen kulttihahmo, halusin tai en, ja varmaan tulevaisuudessa viel enenevss mrin.